Grondstoftekort leidt mogelijk tot marktverschuiving in de installatiebranche
Verschuivingen in de markt zorgen voor veel onrust en stress bij de accountmanagers die ons, als installatiebedrijf, regelmatig bezoeken.
Een tekort aan grondstoffen zorgt voor een onzeker, lastig voorspelbare, markt.
Oorzaken zijn niet altijd meteen even duidelijk:
· Covid waardoor fabrieken hebben stil gelegen
· Oorlog in Oekraïne
· Dicht draaien gaskraan door Rusland
· Stijgende vraag naar producten
· Geopolitiek
Dit treft overigens niet alleen ons in de installatiewereld, zoals u beseft, maar veel meer sectoren.
Hout, aluminium, ijzererts, koper, en vele andere grondstoffen zijn fors duurder geworden.
Met betrekking tot ‘Marktaandeel’ kan dit mogelijk verschuivingen met zich meebrengen, wie niet kan leveren verliest logischerwijs een deel van de verkoop.
De meeste van ons (installateurs) richtte zich meestal tot één of twee warmtepompmerken om zo een beperkte voorraad te kunnen nemen van producten en onderdelen. Op die manier kunnen wij ons beter specialiseren in de gekozen merken en leveranciers. Elke warmtepomp werkt in principe hetzelfde, maar m.b.t. bijvoorbeeld de software-bediening en aansluitmogelijkheden doet elk merk het op geheel eigen manier. Voor ons, als installateur, is het zeer lastig om dat allemaal bij te houden. Mede omdat we handjes (en hoofden) te kort hebben, personeel is nauwelijks vindbaar.
De huidige situatie maakt dat we soms wel moet omschakelen naar andere merken en producten. Wij hebben, als voorbeeld, de nieuwbouwwoning van de familie X aangenomen en die moet voor de winter worden opgeleverd met een werkende warmtepomp-installatie. Wachten op ons merk van voorkeur, die pas zomer volgend jaar weer leverbaar is, kan gewoon niet. Na een lastige zoektocht vinden we (gelukkig) soms toch nog ergens een product dat past. Naargelang de ervaring die we op dat moment met dat nieuwe product op doen, komt er een keuze om dit product te blijven gebruiken of niet.
Het kunnen leveren van producten is daarom van essentieel belang voor fabrikanten en leveranciers. De vraag is of we (de installateur) nog terugkomen als de producten er weer zijn.
Alle fabrikanten zijn uiteraard naarstig op zoek naar grondstoffen voor hun product en dat maakt dat op de kleine hoeveelheid die er is, flink wordt overboden. (Denk aan de huizenmarkt, als er weinig beschikbaar zijn, wordt er overboden). De prijzen stijgen dus gestaag. En dat brengt weer met zich mee dat de fabrikant het product niet meer kan leveren voor eerder bekend gemaakte prijzen. Wij en de groothandel, die van deze vooraf genoemde prijs is uitgegaan en daar onze offerte richting de klant op hebben gebaseerd, moeten plots veel meer betalen voor het product. Dit geeft natuurlijk wrijving in onze relatie (klant en leverancier). Kortom een lastige periode voor de accountmanagers, die steeds meer moeite krijgen om opgebouwde relaties in stand te houden. En dat heeft mogelijk invloed op het marktaandeel. Aan de andere kant is, door stijgende energieprijzen, de vraag in onze markt erg groot, en dat geeft ons en de accountmanager weer hoop.
We snappen, als installateurs, bovenstaand met betrekking tot de accountmanager ook wel natuurlijk.
Maar ook wij ervaren die stress dagelijks. Hoe leg je, je klant uit dat we de klus niet meer kunnen maken voor de offerte prijs? Soms is er begrip, maar vaker niet helaas...
Overigens hoorde ik, tijdens een bijeenkomst van de plaatselijke ondernemersvereniging, de eigenaar van de Fietsenwinkel (rijwielhandelaar) een soortgelijke ervaring vertellen. Het is echt niet alleen in onze branche.
Hopelijk komen we straks weer in rustig vaarwater....
Newer topics:
Omslagpunt warmtepomp vs ketel veranderd drastisch door plafondprijs Prinsjesdag.Omslagpunt warmtepomp vs ketel veranderd drastisch door plafondprijs Prinsjesdag. Warmtepomp-schutting
Een schutting als enerige bron voor de warmtepomp
Older topics:
In Nederland zijn vorig jaar 431.000 cv-ketels verkocht, warmtepompen lopen achterIn Nederland zijn vorig jaar 431.000 cv-ketels verkocht, warmtepompen lopen achter Hoge energieprijzen maken een warmtepomp al snel interessant.
Hoge energieprijzen maken een warmtepomp al snel interessant.